Vill du gå en utbildning som leder till jobb?

I Vindeln erbjuder vi många olika yrkesutbildningar som leder till jobb.

Vill du starta en yrkesutbildning i augusti? Ansök här senast 3/6. Länk till annan webbplats.

Precis som övriga kommuner i Västerbotten har Vindelns kommun avtal med Astar, Yrkesakademin och Medlearn när det kommer till yrkesutbildningar.

Du kan även söka kommunala utbildningar som finns lokalt i andra kommuner inom västerbotten. Ansökan går alltid genom din egen hemkommun. På ;studeraivästerbotten Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om olika kommuners utbud.

Alla yrkesutbildningar är gymnasiala och den vanligaste längden är mellan 1-2 år. Många utbildningar går att läsa både som skolförlagd, distans och fjärr. Det är samma utbildningar som om du hade läst ett gymnasieprogram. Men det som gör dem kortare är att du plockar bort alla teoretiska kurser som bland annat samhällskunskap, historia, och naturkunskap och fokuserar enbart på yrkesämnena.

OBS! En yrkesutbildning måste alltid innehålla minst 15% APL.

Exempel på yrken du kan utbilda dig till är;

• CNC-operatör
  • Barnskötare
  • Elevassistent

Utbildningar inom CNC och Svets i samarbete med Skellefteå Kommun

I samarbete med Skellefteå Kommun och teknikföretagen i Vindeln erbjuder vi utbildningar inom CNC och Svets.

CNC-operatör (950 poäng) Länk till annan webbplats. läser du på 9,5 månader. Utbildningen läser du i skellefteå med träffar 2 gånger i veckan. APL på 6 veckor görs på ett teknikföretag i Vindeln.

Svetsutbildning (600 poäng) Länk till annan webbplats. läser du på 6 månader med träffar i Skellefteå 2 gånger i Veckan. APL på 4 veckor görs på ett teknikföretag i Vindeln. Efter avslutad utbildning får du svetslicens.

Kommande starter:

• CNC-utbildningen 4:e November 2024
  • Svetsutbildningen 26:e Augusti 2024

Ansökans görs via oss på vindelns kommun. Länk till annan webbplats.

Utbilda dig till barnskötare eller undersköterska via Medlearn.

På medlearn läser du utbildningar inom vård och omsorg och barn och fritid.  Länk till annan webbplats.Du kan läsa på plats i Umeå eller ha digitala lektioner på fjärr. Lektionstillfällena är förlagda under en gång i veckan kombinerat med handledningstillfällen. Det går därför alldeles utmärkt att kombinera utbildningen med arbete.

På Medlearn kan du som har lång arbetserfarenhet inom vård eller barnomsorg erbjudas validering och på det sättet förkorta utbildningsvägen. På Medlearn finns även flexibla lösningar såsom lärlingsutbildning, fjärrundervisning och utbildning på plats i umeå. Din utbildning anpassas efter dina behov.

Starter 5 gånger per år, nästa start:

• 27:e maj 2024
  • 5:e Augusti 2024
  • 14:e Oktober 2024

Läs någon av Astars distans- eller skolförlagda utbildningar.

Astar erbjuder utbildningar inom de flesta yrkesområden. Länk till annan webbplats. Du kan läsa utbildningar på distans eller lokalt i Umeå. Här kan du läsa mer om vilka utbildningar som erbjuds i umeå. Länk till annan webbplats.

Starter 4 gånger per år, nästa start:

• 12:e Augusti 2024
  • 23:e Oktober 2024

Observera att vissa skillnader mellan yrkespaketen kan förekomma när det gäller starter av utbildningar. Du får gärna ansöka i god tid innan kursstart så vi hinner behandla din ansökan.

Kontakta oss i Vindeln om du är intresserad av att läsa en utbildning. Du gör alltid ansökan genom din egen hemkommun. Är du nyfiken på om du kan gå en utbildning hos oss? Här kan du läsa mer om vem som får gå en yrkesutbildning hos oss.

Välkommen att skicka in din ansökan! Länk till annan webbplats.