Mat i för- och grundskolan

Alla barn i förskolan, och elever i skolan får lunch. Inom förskola och skolbarnsomsorg får barnen även frukost och mellanmål.

Måltiderna

Måltidsverksamheten inom skola och barnomsorg är ett komplement till hemmets måltider och består alltid av näringsriktig fullvärdig mat, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer.

Enheterna arbetar aktivt för att måltiderna serveras i en lugn och stimulerande miljö, samt att få ett bemötande som präglas av vänlighet och respekt i matsalen.

Barn, elever och personal ges möjlighet, utifrån måltidsriktlinjerna att påverka måltidernas innehåll och utformning.

Matsedel

Matsedeln gäller för alla skolor, förskolor och fritidshem i Vindelns kommun. Ändringar kan förekomma.

Kvalité och innehåll

Måltiderna håller en god kvalité, är vällagade, variationsrika och tillagas så nära serveringstillfället som möjligt.

Minst 55 procent av våra maträtter tillagas från grunden, till varje lunch serveras sallad eller grönsaker med minst fem olika alternativ, hårt bröd, smörgåsfett, mjölk eller vatten.

Sammansättning och innehåll i våra måltider förbättras för att främja hållbar utveckling, detta gör vi genom att arbeta klimatsmart, minska köttkonsumtionen och köpa närproducerat.

Alla dagar serveras en vegetarisk rätt som alla får välja att äta.

Egenkontroll

Egenkontroll genomförs i alla kök, inklusive förskolor utifrån system upprättat av barn- och utbildningssektorn. Egenkontrollen säkerställer livsmedlens säkerhet, redlighet och spårbarhet.

Närproducerat

Måltidsverksamheten har flera upphandlade lokala leverantörer, genom hängavtal med Umeå kommun:

• Grönsaksfabriken - frukt, grönsaker och rotfrukter
  • Norrmejerier - mejerivaror

Via vår huvudleverantör Martin & Servera handlar vi bland annat av följande lokala leverantörer:

• Nyhléns Hugosons - kött och chark
  • Polarbröd - fryst bröd

Måltidsverksamheten

Måltidsverksamheten utvärderas kontinuerligt och kännetecknas av en bra arbetsmiljö.

Skolmjölksstöd

Skolmjölken vi serverar finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket.

EU-logga

Kostpolicy

Barn- och utbildningsnämnden har antagit en kostpolicy för skolmaten i förskolan och grundskolan. (Beslut i BUN 2016 §101)

Målet med skolmaten i Vindelns kommun är att alla barn i skolan ska serveras god och näringsriktig mat och att såväl föräldrar, personal som barn ska känna sig trygga i de olika situationer där mat serveras.

Mat och måltider är centrala i våra liv, som njutning, som mötesplats och kulturbärare. Matvanorna har också stor betydelse för hälsan, såväl för barn som för vuxna. Bra mat och fysisk aktivitet gör att barnen blir pigga och får lättare att leka och lära.

Förskolan och skolan har enastående möjligheter att på ett positivt och naturligt sätt främja en hälsosam livsstil med bra matvanor hos våra barn.

Nötförbud

Alla typer av nötter och jordnötter är förbjudna i vår mat. Det gäller inte mandel och sesamfrön. Det gäller även personalens kaffebröd, kaffebröd vid föräldramöten, disco och vid uthyrning av lokalerna.

Specialkost

Specialkost serveras till barn och elever som av medicinska, etiska skäl har behov av särskild mat. Särskild ansökan ska göras via kommunens e-tjänster, se nedan